Behulpzaam

Behulpzaam

De oudere generatie die minder digitaal is opgegroeid heeft vaak moeite met Digitale apparaten, zoals Smartphone, Computer en bijvoorbeeld SmartTV.

Vaak denken mensen als ze er niet uit komen, ik vraag het wel aan de buren.

Heel simpel gezegd is dat vaak hetzelfde als je pincode aan je buurman geven.

Denk na met wie je te maken hebt, vaak is behulpzaam zijn ook een manier om van je geld en pasjes beroofd te worden.

Loop te tegen een probleem aan met een bijvoorbeeld, computer en of smartphone, dan kan je beter vragen aan je kinderen. Heb je iemand die je blind kan vertrouwen dan is het geen probleem maar de buurman die het binnen een paar minuten kan oplossen kan een probleem zijn.

Wees op je hoede wie je wat laat doen, niet iedereen heeft goede bedoelingen.
Behulpzaamheid is een manier om aan je gegevens te komen.

Voorbeelden van behulpzaamheid met verkeerde bedoelingen.

Je bent bij de Albert Heijn boodschappen aan het doen, bij de kassa wordt door een behulpzame persoon aangeboden om zijn bonuskaart te gebruiken omdat je anders de korting niet krijgt.
Tijdens het nakijken van je bon zie je dat er een bedrag is afgeschreven voor sparen van geld/tegoed, hiermee heb jij van het totaalbedrag een percentage betaald voor zijn spaartegoed, degene is niet te achterhalen en je bent slachtoffer geworden van iemand behulpzaamheid.

Voorbeeld van een andere manier van behulpzaamheid is dat je wordt gebeld en wordt verteld om je bankpas te blokkeren wegens dat er wordt gefraudeerd met je pas, degene aan de telefoon vertelt je stapsgewijs hoe je dit kan doen zodat er niks meer afgeschreven kan worden, echter doordat je het niet door hebt worden er bedragen overgeschreven naar andere rekeningnummers.

Onthoud de volgende,

  • Je bankpas is een persoonlijke eigendom, dat geef je nooit aan iemand. De bank komt geen betaalpas bij je ophalen.
  • Een bankmedewerker vraagt nooit om een pincode en of wachtwoord
  • Ben je een bankpas kwijt of is het gestolen, bel zelf de bank om het te blokkeren en vraag gelijk een nieuwe aan.
  • Installeer geen software van de bank, alles gebeurt online, je logt hiervoor in op de website van de bank.
  • Iemand van de bank komt je helpen met bankieren? Nee dat is zeker onjuist, vragen over producten staat op de website, je kan ze telefonisch en per e-mail bereiken. Waarom zou degene naar je huis komen?

Ook goed om te onthouden

Gebruik geen andermans klantenkaart, zorg ervoor dat je zelf een persoonlijke kaart hebt van bijvoorbeeld Albert Heijn

Ik kom je helpen met de boodschappen brengen, is het wel nodig, haal wat minder en loop liever twee keer. Uiteindelijk voelt het vertrouwd en voor je het weet zijn ze in je huis en ben je spullen kwijt.

Wees ervan bewust dat mensen met kwade bedoelingen van alles proberen om je vertrouwen te winnen, denk het is van mijn en niemand mag het hebben, ook je pincode niet.

Twijfel je of weet je het niet zeker, kies dan altijd voor nee, dus ken ik de persoon? Kan ik mijn pincode wel aan hem geven, hij heeft me geholpen met boodschappen naar boven brengen nu wilt hij even naar de w.c., wil je mijn klantenkaart gebruiken…..Altijd blijft het antwoord nee