Hoe herken je spam of Phishing mails

Hoe herken je spam of Phishing mails

SPAM is het versturen van ongewenste e-mails van onbekenden naar je email adres, phishing is vergelijkbaar als SPAM alléén bij phishing wordt er informatie van je gestolen om bijvoorbeeld je rekening leeg te halen. Hoe kan je dit voorkomen?

Wij gebruiken SPAM als algemeen aanduiding voor alle soorten vorm van ongewenste mail, het is om het makkelijker te maken, en SPAM kan je makkelijker onthouden, onderscheiden van SPAM en phishing maakt het alleen maar ingewikkelder.

Vaak horen wij allerlei informatie over SPAM / phishing berichten, alléén toch trappen we erin omdat we onze emoties de overhand nemen, dit is ook wat de verzender van de valse berichten ook wilt bereiken.

Laatste herinnering, voorkom een boete, je bent te laat met betalen, portokosten moet betaald worden voor je pakket ontvangt ga zo maar door.

Belangrijks is de keuze die je zelf maakt door goed na te denken of het allemaal wel klopt.

Heb je iets besteld en verwacht je een levering dan krijg je een link om je pakket te volgen, hiervoor heb je géén inloggegevens nodig en zeker géén betaallink, kijk wel naar de websitenaam of het begint met dhl.nl, postnl.nl, ing.nl enz.

Een extra controle is om te kijken of de site beveiligd is met slotje in de adresbalk en behoort het slotje ook bij de website?

ING afbeelding slot
Link naar de website van ING bank, ing.nl, je ziet een slotje dat aangeeft dat de website is beveiligd.
afbeelding-ing-beveiliging
Klik op het slotje, en selecteer “verbinding is beveiligd”
afbeelding ing veilige website
Onderaan bij certificaat is geldig zie je staan dat het is verleend aan ING BANK, hiermee is ING.nl de juiste website met juiste beveiliging.

Een mail met betaallink van bijvoorbeeld van de belastingdienst, klik niet op de link maar open je internet browser en ga naar mijnoverheid.nl en kijk of er berichten zijn voor jou, bij twijfel bel je de belastingdienst.

Je wordt gebeld om te laten herinneren dat je moet betalen, of identificeren. Heb je een betaalachterstand bij de bank dat kan je gebeld worden, NIKS OVERMAKEN, zoek op internet naar de juiste nummer en bel terug voor bevestiging, en niet terugbellen naar de nummer waarmee jij bent gebeld, en identificeren zeker niet.

Kijk naar de email adres of het kloppend is, bijvoorbeeld noreply@belastingdiensrt.nl is niet kloppend ook @postnld.nl is niet kloppend.

Verwacht je niks, dan doe je ook niks.